page contents

Hoe kom jij uit je dip?

Via Facebook kreeg ik een bijzondere vraag. Ik heb zo veel bewondering voor jou, stond er, dat jij nog zo veel voor mekaar krijgt terwijl je depressief bent en hard moet werken om beter te worden. Hoe doe je dat. Tja. Zie punt 1.

Ik vind het een goede en belangrijke vraag om over na te denken. Als ik naar mezelf kijk doe ik veel dingen onbewust. Dat is goed, maar het kan beter. In de gesprekken met de psycholoog word ik me steeds bewuster van wat wel of niet handig is in een bepaalde situatie.

Let op: wat voor mij werkt, hoeft zeker niet voor jou te helpen. Ga dus ook zelf op onderzoek uit.

Ten eerste: neem signalen serieus.

Inderdaad is het knap van mij dat ik onder alle omstandigheden door blijf werken. Misschien wel té knap. Ik stop pas als ik echt niet meer kan. Voor mij is het heel belangrijk om (op tijd) de signalen van mijn lichaam te herkennen en accepteren. Liever nog om een totale instorting voor te zijn en eerder te stoppen. Niet te denken, ach, dat doe ik nog wel even. Nee, de tekenen zijn duidelijk (hoofdpijn, moe enz): de rem erop.

Twee: vraag hulp.

Niet alles is alleen op te lossen. Ga naar je huisarts, praat erover, vraag wat je moet doen om uit de negatieve spiraal te komen. Accepteer dat hulp soms fijn kan zijn, al is het maar om andere gezichtspunten naar voren te brengen. En ja, ook de vraag aan mij stellen ‘wat doe jij om uit een dip te komen’ is een heel goede eerste stap!

Drie: haalbare doelen.

Ik heb echt dagen dat ik mijn bed niet uit wil. Voor mij is dat heel bijzonder. Ik was altijd voor de wekker wakker en stond te popelen om aan de dag te beginnen. De afgelopen twee jaar was dat echt anders. En nog kost het me vaak veel moeite. Ik stel per dag een beperkt aantal doelen voor mezelf. Een stuk schrijven aan mijn nieuwe boek Censuur, een boek aanmelden bij het centraal boekhuis enz. Vaak als ik eenmaal aan de gang ben, lukt het wel. Dan moet ik weer terug naar punt 1 ;).

Vier: niet te streng zijn voor jezelf.

Stel haalbare doelen. Geef af en toe jezelf even tijd en ruimte om te herstellen. Probeer iets te vinden waardoor je ontspant: een dagje Netflixen of wandelen in het bos. Foto’s maken of lekker lezen. Iets waar jij weer rustig van wordt. Indien nodig: herhaal.

Vijf: nut en noodzaak van slaap

Ik sliep bijna niet meer. Per nacht was ik minstens tien keer wakker. Elke keer duurde het tijden voordat ik piekerend weer in slaap viel. Daardoor kwam ik in een negatieve spiraal terecht. Ik raakte uitgeput. Een van de dingen waar bij mijn opname in het psychiatrisch ziekenhuis is gewerkt, is het verbeteren van de nachtrust door meer ontspanning en (niet verslavende) medicijnen. Inmiddels heb ik die (omwille van de bijwerkingen) weer afgebouwd. Ik houd het bij melatoninetabletjes die ervoor zorgen dat ik goed slaap.

Laatste tip: geef het de tijd.

Een dip ontstaat niet zo maar. Het duurt vaak even voordat je er vanaf bent. Er komt heel wat bij kijken. Zelf heb ik regelmatig last van een terugval. Ik kijk dan waardoor het komt en pas iets aan.

Wat is jouw gouden tip om uit een (langdurige) dip te komen?

You may also like

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.